Kάθε μήνα, καλή ώρα τέτοια εποχή, επιστρέφω «στις πίσω μου σελίδες», στο αρχείο που ολοχρονίς συντηρώ από τον ηλεκτρονικό εξειδικευμένο και μη Τύπο, ψάχνοντας αφορμές για τούτο το σχόλιο κι όχι μόνο. Συνήθως, βρίσκω περισσότερες από μια -σπανίως «ξεμένω», αφού όλο και κάτι ενδιαφέρον θα έχει προκύψει στο μήνα που πέρασε- ενώ, συχνά, χρειάζεται να επιλέξω ανάμεσα σε δυο, τρεις ή και τέσσερις αφορμές.
Καμιά φορά, όμως, τα φέρνει έτσι η τύχη και δυο καλές εμφανίζονται «δεμένες» η μια πίσω από την άλλη, όπως τούτη τη φορά, που η μεγάλη τιμή στον «εφευρέτη» του κινητού τηλεφώνου, 40 χρόνια μετά την πρώτη ιστορική κλήση που έκανε ο Μάρτιν Κούπερ στον ανταγωνιστή του (!) της ΑΤ&Τ, το 1973, έπεσε ακριβώς δίπλα με την επίσημη ανακοίνωση της Nuance (από τα μεγάλα ονόματα στο χώρο της ψηφιακής αναγνώρισης φωνής), ότι ανέπτυξε τεχνολογία η οποία επιτρέπει στις διαφημίσεις όχι μόνο να εμφανίζονται στην οθόνη του κινητού, αλλά και να ανοίγουν διάλογο με τον χρήστη!
Ακριβώς αυτή η μετεξέλιξη, μέσα σε 40 (μόλις!) χρόνια, της «παντόφλας» της Motorola στο super-duper κινητό που -παράλληλα με τα τηλεφωνικά του καθήκοντα- έχει μετατραπεί σε προσωπικό κέντρο πληροφόρησης, ψυχαγωγίας, ενημέρωσης, φωτογράφησης και βιντεοσκόπησης, παρακολούθησης και καταγραφής, συγκέντρωσης στοιχείων κλπ, ενώ σύντομα θα αρχίσει και να συνδιαλέγεται μαζί μας, είναι ίσως η καλύτερη αφορμή για να αναλογιστούμε τι άλλο θα δούμε ακόμα…
Κι αν δεν ξέρετε ή διστάζετε να δώσετε εσείς την απάντηση, σας βγάζει από τον κόπο ο ίδιος ο Κούπερ που, στα 84 χρόνια του, τιμήθηκε πριν από λίγες ημέρες με το Marconi Award, ένα βραβείο που έχουν ήδη κερδίσει διάσημες προσωπικότητες του χώρου της υψηλής τεχνολογίας, όπως ο εμπνευστής του Παγκόσμιου Ιστού, σερ Τιμ Μπέρνερς-Λι, οι συνιδρυτές της Google, Λάρι Πέιτζ και Σεργκέι Μπριν, αλλά και οι θεωρούμενοι ως «πατέρες» του Internet, Πολ Μπάραν, Βιντ Σερφ, Ρόμπερτ Καν και Λέοναρντ Κλάινροκ.
Όπως θα περίμενε κανείς, το πρώτο πράγμα που τον ρώτησαν οι δημοσιογράφοι, μετά την απονομή, ήταν αν φανταζόταν πως η «εφεύρεσή» του θα είχε τέτοια εξέλιξη. Ε, λοιπόν, ο Κούπερ δεν φάνηκε εντυπωσιασμένος από τη σωρεία των εφαρμογών, επιμένοντας πως οι υπολογιστές τα καταφέρνουν πολύ καλύτερα σε θέματα όπως η ανταλλαγή e-mail! Αντίθετα, είναι βέβαιος ότι θα δούμε ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη στη χρήση ασύρματων συσκευών σε βασικούς για την καθημερινότητά μας τομείς, όπως η υγεία και η παιδεία. «Νομίζω πως έχουμε μια-δυο επαναστάσεις ακόμα μπροστά μας…» χαριτολόγησε.
Μάλλον, όμως, κι αυτός λογαριάζει χωρίς τον ξενοδόχο… Γιατί, αν η εφαρμογή που εξήγγειλε τις προάλλες η Nuance βρει γρήγορα το δρόμο της εμπορικής αξιοποίησης (και μάλλον δεν πρέπει να αμφιβάλουμε γι αυτό…), πολλά θα αλλάξουν στη σχέση που έχουμε με τα κινητά μας τηλέφωνα. Βλέπετε, η πλατφόρμα Voice Ads της αμερικάνικης εταιρίας επιτρέπει στους ενδιαφερόμενους να δημιουργούν και να στέλνουν διαφημίσεις στα κινητά, με τις οποίες ο χρήστης μπορεί να αλληλεπιδράσει.
Οι διαφημίσεις μιας κατασκευάστριας αυτοκινήτων, για παράδειγμα, μπορεί να απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με τις προδιαγραφές του καινούριου μοντέλου, ενώ εκείνες ενός θεάτρου να απαντούν σε ερωτήσεις σχετικά με τις ώρες των παραστάσεων, τις τιμές των ειστηρίων ή τη διαθεσιμότητα σε μια δεδομένη στιγμή. Η Nuance έχει ήδη συνάψει στρατηγικές συνεργασίες με παρόχους κινητής τηλεφωνίας και μεγάλες διαφημιστικές εταιρίες, ενώ θεωρεί ότι και οι χρήστες θα ανταποκριθούν θετικά στην άφιξη της νέας πλατφόρμας, καθώς έχουν ήδη «εκπαιδευτεί» στην αξιοποίηση της φωνητικής ανάδρασης με το κινητό τους, χάρη στο Siri των συσκευών της Apple και το Google Voice Search όσων βασίζονται σε λειτουργικό Android.
Όσο για το «ψητό» που διακυβεύεται… ας είναι καλά τα smartphones και οι ταμπλέτες: Στοιχεία του eMarketer δείχνουν ότι ο τζίρος σε mobile ads έφτασε το 2012 τα 8,4 δις $ από μόλις 4 δις τον προηγούμενο χρόνο, ενώ οι προβλέψεις για το 2016 ανεβάζουν το «κοντέρ» στα 37 δις! Έ, ρε, γλέντια!!!