Στο παρά πέντε αποφασίζεται, όπως όλα δείχνουν, το νέο πλαίσιο που θα διέπει την ψηφιακή τηλεόραση και ουσιαστικά υπό την πίεση του επόμενου σταδίου, του ψηφιακού μερίσματος, που θα αποφέρει στα ταμεία του κράτους, περί τα 300 εκατ. ευρώ, αν δεν αναθεωρηθεί λόγω της οικονομικής κρίσης, το ποσό αυτό.
Το γεγονός ότι βρισκόμαστε στο παρά πέντε καταληκτικών ημερομηνιών χωρίς να έχουν ανακοινωθεί οι βασικές παράμετροι της επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής, πάντως, δεν προκαλεί έκπληξη.
Άλλωστε, η διαδικασία αδειοδότησης ραδιοφώνων και τηλεοράσεων ουδέποτε ολοκληρώθηκε, σχεδόν 25 χρόνια τώρα και πιθανόν, αν δεν ετίθετο θέμα ψηφιακού μερίσματος, στο πλαίσιο υποχρεώσεων της χώρας, ως μέλος της Ευρωπαϊκής Ενώσεως, μπορεί και να μην προχώραγε απολύτως τίποτα.
Για την οριστική μετάβαση στην επίγεια ψηφιακή τηλεόραση χρειάζεται να προχωρήσει η χορήγηση δικαιωμάτων χρήσης ραδιοσυχνοτήτων επίγειας ψηφιακής ευρυεκπομπής σε παρόχους δικτύου. Οι πάροχοι αυτοί με τη σειρά τους θα πωλούν – μισθώνουν τη χωρητικότητά που θα διαθέτουν στους παρόχους περιεχομένου.
Οι πάροχοι δικτύου θα αναδειχθούν μέσα από διεθνή διαγωνισμό που θα εκτελέσει η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων (ΕΕΤΤ). Η διαδικασία αυτή με βάση και το μνημόνιο θα πρέπει να ξεκινήσει εντός του πρώτου τριμήνου του 2013.
Η ΕΕΤΤ δηλώνει απολύτως έτοιμη για να διεκπεραιώσει τη δουλειά που της αναλογεί και θα πρέπει να σημειωθεί ότι η συγκεκριμένη Επιτροπή έχει διεξάγει μέχρι τώρα επιτυχώς αρκετούς διαγωνισμούς που απέφεραν σημαντικά έσοδα στο δημόσιο.
Ωστόσο, για να φθάσουμε στη διαδικασία για τις άδειες παρόχων δικτύου, χρειάζεται να ληφθούν σειρά από πολιτικές αποφάσεις για τις οποίες η μέχρι τώρα λογική ήταν …άστα για τον επόμενο.
Μεταξύ άλλων θα πρέπει να καθοριστεί ο αριθμός των παρόχων περιεχομένου σε εθνικό και περιφερειακό επίπεδο. Οι πάροχοι δικτύου θα πρέπει να γνωρίζουν ποιοι είναι οι πιθανοί πελάτες τους, ενώ η γνώση αυτή είναι αναγκαία και για την οικονομική αποτίμηση των αδειών παρόχων δικτύου. Ο μέγιστος αριθμός παρόχων δικτύων πανελλαδικής εμβέλειας μπορεί να είναι 8 (τεχνικά μιλάμε για διαγωνισμό για 8 διαύλους) και ο ελάχιστος 1. Το αν κάποιος ενδιαφερόμενος θα μπορεί να κτυπήσει περισσότερους από ένα διαύλους (άδειες) μένει να καθοριστεί. Σε κάθε δίαυλο μπορεί να εκπέμψουν ποιοτικά 6 τηλεοπτικά κανάλια.
Απαραίτητο, προκειμένου να ξεκινήσει η διαδικασία είναι επίσης να καθοριστεί και η ακριβής ημερομηνία διακοπής των αναλογικών εκπομπών. Όσο πιο γρήγορα αυτό γίνει τόσο περισσότερο θα πιεστούν οι μέλλοντες αδειοδοτημένοι πάροχοι δικτύου να καλύψουν όλη τη χώρα με κεραίες, ώστε να απολαμβάνει τηλεοπτικό σήμα όλη η χώρα. Σήμερα με 23 σταθμούς καλύπτεται το 65% του πληθυσμού, όμως για να φθάσει η κάλυψη στο 96,2% χρειάζεται να στηθούν συνολικά 156 σταθμοί. Είναι σαφές ότι το μεγαλύτερο μέρος των σχετικών επενδύσεων έπεται.
Για να ξεκινήσει η διαδικασία για τους παρόχους δικτύου χρειάζεται η αρμόδια πολιτική ηγεσία να καθορίσει και ένα ελάχιστο τίμημα. Για το όλο θέμα αποφάσεις λαμβάνουν τα υπουργεία Επικρατείας και Ανάπτυξης – Υποδομών, αν και λόγω κρισιμότητας του ζητήματος και των συμφερόντων που διακυβεύονται οι αποφάσεις θα ληφθούν στο ανώτερο δυνατό επίπεδο.
Αναφορικά με τα συνολικά έσοδα από αυτή τη διαδικασία οι προσδοκίες είναι εξαιρετικά περιορισμένες. Στην πραγματικότητα τα έσοδα αναμένονται μόνον από το ψηφιακό μέρισμα. Για την αποτίμηση του φάσματος που θα λάβουν τα τηλεοπτικά κανάλια λαμβάνεται υπόψη ότι η επίγεια τηλεόραση δεν έχει ουσιαστικά ανταγωνισμό και θα πρέπει να καλύψει όλη τη χώρα, κάτι δηλαδή σαν την καθολική υπηρεσία που υποχρεούται να δίνει στις τηλεπικοινωνίες ο ΟΤΕ. Η αγορά της Ελλάδας διαφέρει σημαντικά από τις περισσότερες ευρωπαϊκές που έχουν αναπτύξει καλωδιακά και άλλα συστήματα. Επίσης, θα ληφθούν υπόψη τα έσοδα της τηλεόρασης που βεβαίως απέχουν σημαντικά από αυτά της κινητής τηλεφωνίας, η οποία αναλογικά αξιοποιεί πολύ μικρότερο τμήμα του φάσματος, αλλά πολύ περισσότερο αποδοτικά.
Σε κάθε περίπτωση και εδώ το στοίχημα της Πολιτείας, της σημερινής κυβέρνησης, είναι ουσιαστικά να βάλει τάξη στο ραδιοτηλεοπτικό χάος, κάτι που, όπως είναι γνωστό, δεν επετεύχθη κατά το στάδιο της αναλογικής εκπομπής. Είμαστε από τις λίγες χώρες που ακόμα κυνηγάμε παράνομες εκπομπές. Σύμφωνα με τα πρόσφατα στοιχεία η ΕΕΤΤ πέρσι με τη συνδρομή και των περιφερειακών της γραφείων σε Θεσσαλονίκη, Πάτρα και Ηράκλειο, διέκοψε τη λειτουργία και κατάσχεσε τον εξοπλισμό 64 σταθμών ευρυεκπομπής, που εξέπεμπαν παράνομα σε 15 Νομούς της χώρας.