«Δύο χρόνια μετά, είμαστε πάλι στο σημείο μηδέν» επισημαίνει αναφορικά με την υπόθεση του VDSL μιλώντας στο infocom.gr ο εκτελεστικός γενικός διευθυντής του ομίλου ΟΤΕ Ζαχαρίας Πιπερίδης και προσθέτει: «η απόφαση της ΕΕΤΤ (Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων) θυμίζει τους χρησμούς της Πυθίας».
Αναλυτικότερα ο Ζ. Πιπερίδης απαντώντας στα ερωτήματα του infocom.gr για το επίμαχο θέμα της νέας υπηρεσίας, σημειώνει:
– Στο σημείο μηδέν: «Καταρχήν, πιστεύω ότι η όλη συζήτηση για το VDSL έχει πλέον κουράσει. Το μόνο που θέλει ο καταναλωτής είναι να έχει την επιλογή του γρήγορου internet. Και δεν την έχει. Το πιθανότερο είναι μάλιστα ότι δεν γνωρίζει καν ποια είναι αυτή η ΕΕΤΤ που του το στερεί. Προσπαθούμε να δώσουμε VDSL σε προσιτές τιμές στον καταναλωτή εδώ και δύο χρόνια. Έχουμε φτιάξει ένα δίκτυο από το οποίο θα ωφεληθούν όχι μόνο οι πελάτες του ΟΤΕ, αλλά και οι πελάτες όλων των παρόχων. Και αυτές οι επενδύσεις λιμνάζουν. Δεν αξιοποιούνται σε μια εποχή που τις έχει ανάγκη η χώρα. Είναι ντροπή για την Ελλάδα να μένει ουραγός στο γρήγορο internet, πόσο μάλλον όταν διαθέτει υποδομές για το αντίθετο. Εν τέλει, ναι. Δύο χρόνια μετά, είμαστε πάλι στο σημείο μηδέν. Ο ΟΤΕ είναι ο μόνος που μπορεί να υποστηρίξει, με αποδείξεις, ότι έχει κάνει και συνεχίζει να κάνει ό,τι περνά από το χέρι του για τη μεγάλη υπόθεση που λέγεται «ευρυζωνικότητα στην Ελλάδα». Η ανάπτυξη της ευρυζωνικότητας έχει ευθεία επιρροή στην ανάπτυξη και την ανταγωνιστικότητα της οικονομίας μας. Όλοι κρινόμαστε από τους καταναλωτές για τις προθέσεις και τη συνέπειά μας. Όσοι δυσχεραίνουν τη μετάβαση στο γρήγορο internet κάνουν κακό στη χώρα».
– Η απόφαση είναι γεμάτη με «εάν» και «εφόσον»: «Αν η απόφαση ήταν ξεκάθαρη, θα ασχολούμασταν με την υλοποίηση της και όχι με την ερμηνεία της. Η απόφαση της ΕΕΤΤ θυμίζει τους χρησμούς της Πυθίας. Αποφάσεις με «εάν» και «εφόσον» δε συνάδουν με το ρόλο μιας αρχής που επιτέλους πρέπει να πάρει θέση, να παίξει το ρόλο της και να δημιουργήσει το απαιτούμενο σαφές ρυθμιστικό περιβάλλον για τις μελλοντικές επενδύσεις στο VDSL.»
– Υπάρχει επαρκές περιθώριο κέρδους: «Με βάση τις δικές μας αναλύσεις υπάρχει επαρκές περιθώριο μεταξύ λιανικής και χονδρικής τιμής. Να μην ξεχνούμε άλλωστε ότι ο ΟΤΕ οικειοθελώς και χωρίς καμία ρυθμιστική υποχρέωση πρότεινε ένα νέο προϊόν χονδρικής γύρω στα 3 ευρώ πιο χαμηλά από την τιμή χονδρικής που είχε εγκρίνει η ίδια η ΕΕΤΤ. Όλα τα στοιχεία που διαθέτουμε έχουν κατατεθεί στην ΕΕΤΤ. Είναι τώρα η σειρά της να τοποθετηθεί με σαφήνεια. Τότε θα υπάρχει πραγματική απόφαση.»
– Ο ΟΤΕ δεν υποχωρεί: «Ο ΟΤΕ και στο παρελθόν και στο μέλλον ήταν και θα είναι ο βασικός επενδυτής των τηλεπικοινωνιών στη χώρα. Η υπόθεση του γρήγορου internet είναι εθνικό και όχι εταιρικό ζήτημα. Με αυτά τα δεδομένα ο ΟΤΕ έχει διάθεση να προχωρήσουν οι επενδύσεις στο VDSL παρέχοντας υπηρεσίες λιανικής στους δικούς του πελάτες και χονδρικής στους εναλλακτικούς παρόχους. Δε θέλουμε να αποφύγουμε τη ρύθμιση, όπου αυτή απαιτείται. Αλλά από την άλλη μεριά θέλουμε να εξασφαλίσουμε ότι οι επενδύσεις μας θα έχουν απόδοση. Δεν υποχωρούμε λοιπόν σε τίποτα από αυτά που έχουμε δεσμευτεί.»
– Να σταματήσει η συζήτηση και να υπάρξουν πράξεις: «Από τη μεριά του ΟΤΕ είναι καθαρή η άποψή μας ότι υπάρχει επαρκές περιθώριο. Αναμένουμε την επιβεβαίωση της ΕΕΤΤ επ’ αυτού. Ωστόσο εκτιμώ ότι πλέον πρέπει να σταματήσει η συζήτηση και να υπάρξουν πράξεις. Η σχεδόν δίχρονη καθυστέρηση της εισαγωγής του γρήγορου internet στην Ελλάδα δεν τιμά κανέναν από τους παίκτες της αγοράς. Ίσως κάποιοι επιδιώκουν να εφαρμόσουν το ρητό «των πολλών ο θάνατος ουκ έστι θάνατος». Στην περίπτωση του γρήγορου internet το διακύβευμα μιας αέναης συζήτησης είναι η ανάπτυξη της ανταγωνιστικότητας της χώρας και η εικόνα για τον τρόπο που αντιμετωπίζονται οι επενδύσεις στη χώρα. Με αυτά δεν πρέπει να παίζει κανείς».
– Για το ADSL και τη Νέα Εποχή Τιμών ΟΤΕ: «Ο ΟΤΕ ήταν αυτός που δεν μπορούσε να είναι ανταγωνιστικός μέχρι που καταφέραμε να παρουσιάσουμε τη Νέα Εποχή Τιμών ΟΤΕ. Να θυμίσω ότι ο ΟΤΕ, λόγω στρεβλής ρύθμισης, εξαναγκαζόταν να διαθέτει υπηρεσίες πολύ ακριβότερα από τους ανταγωνιστές του. Χρειάστηκαν επίπονες προσπάθειες, ιδίως από τους εργαζομένους της εταιρείας, για να μειωθεί το κόστος και να παρουσιάσουμε στην ΕΕΤΤ ένα νέο κοστολογικό μοντέλο για την έγκριση των τιμών μας. Έτσι καταφέραμε να μειώσουμε τις τιμές μας κατά περίπου 25%. Η θέση μας είναι ξεκάθαρη. Όποια μείωση κόστους πετυχαίνουμε, την μετακυλούμε στις λιανικές μας τιμές. Οι εναλλακτικοί έχουν πιεστεί από την πραγματικότητα της ελληνικής αγοράς τα τελευταία 3 χρόνια και όχι από τις τιμές μας. Αρκεί να σας πω ότι την τελευταία τριετία χάθηκαν από τη συνολική αγορά της σταθερής τηλεφωνίας περίπου 500 χιλ. γραμμές κυρίως λόγω της κρίσης (κλείσιμο επιχειρήσεων, συγχωνεύσεις, εξοχικές κατοικίες, κ.λ.π.). Η αγορά συρρικνώνεται».
Ο εκτελεστικός γενικός διευθυντής του ΟΤΕ σχολίασε και ένα δεύτερο θέμα το οποίο θα απασχολήσει την επικαιρότητα στις τηλεπικοινωνίες το επόμενο διάστημα, αυτό της καταγγελίας της Vodafone εναντίον της Cosmote. Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος της Vodafone Γλ. Περσιάνης είχε δηλώσει στο infocom.gr, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα, το εξής: «Η αγορά της καρτοκινητής χρειάζεται ρύθμιση, δεν λειτουργεί ανταγωνιστικά και αυτό είναι σε βάρος των Ελλήνων καταναλωτών». Από την πλευρά του ΟΤΕ λοιπόν ο Ζ. Πιπερίδης σημειώνει: «Η αγορά της κινητής τηλεφωνίας λειτουργεί σε συνθήκες εντονότατου ανταγωνισμού. Είναι σχεδόν αστείο να υποστηρίζει οποιοσδήποτε το αντίθετο. Οι αριθμοί μιλούν από μόνοι τους. Στην πρόσφατη έρευνα της ICAP και του Οικονομικού Πανεπιστημίου, για την οποία έδωσαν στοιχεία και οι τρεις εταιρείες κινητής, φαίνεται ξεκάθαρα ότι τα τελευταία 5 χρόνια τα έσοδα και η κερδοφορία του κλάδου μειώθηκαν δραστικά, κατά 36% και 34% αντίστοιχα. Την ίδια στιγμή, η χρήση αυξάνεται άνω του 58%, ενώ η μέση τιμή ανά λεπτό έχει μειωθεί κατά 62%. Με λίγα λόγια, ο πελάτης μιλάει περισσότερο και φθηνότερα και οι εταιρείες κερδίζουν λιγότερα. Αν δεν είναι αυτή η εικόνα μιας αγοράς που ο ανταγωνισμός λειτουργεί προς όφελος των καταναλωτών τότε πραγματικά δεν ξέρω ποια μπορεί να είναι. Η COSMOTE προσφέρει διαχρονικά ανταγωνιστικές τιμές, αναβαθμίζει συνεχώς το τηλεπικοινωνιακό της δίκτυο και επενδύει στη βελτίωση της εξυπηρέτησης του πελάτη. Οι πελάτες, μας επιβραβεύουν με την επιλογή τους. Και αυτό ενοχλεί τους ανταγωνιστές μας.»
Αναφορικά με το σκέλος της καταγγελίας της Vodafone το οποίο επικαλείται το νόμο περί ανταγωνισμού ο Ζ. Πιπερίδης σχολιάζει: «Εκτιμώ ότι δεν υφίσταται τέτοιο θέμα. Ο ανταγωνισμός λειτουργεί αποτελεσματικά. Δεν κατανοώ ποιος είναι ο πραγματικός στόχος αυτής της κίνησης. Ζητείται η παρέμβαση του Ρυθμιστή σε μια αγορά που λειτουργεί με φθίνουσες τιμές σε ένα εξαιρετικά ανταγωνιστικό περιβάλλον. Τι επιδιώκεται λοιπόν; Μήπως ο στόχος είναι να αυξηθούν οι τιμές στην αγορά; Οι πρακτικές αυτές δεν πρόκειται, σε καμία περίπτωση, να ωφελήσουν τον καταναλωτή.»
Όσο για το την προοπτική του διαγωνισμού για το ψηφιακό μέρισμα το 2013 ο εκτελεστικός γενικός διευθυντής του ΟΤΕ λέει: «Λιγότερο από ένα χρόνο πριν, καταβάλαμε 119 εκατ. ευρώ στο Δημόσιο για την ανανέωση αδειών και την κατοχύρωση επιπλέον δικαιωμάτων για χρήση ραδιοσυχνοτήτων. Για να πιάσουν τόπο αυτά τα χρήματα και να αξιοποιήσουμε την επένδυσή μας στο φάσμα, απαιτούνται επιπλέον επενδύσεις για την ανάπτυξη των υποδομών. Ήδη δουλεύουμε εντατικά για την ανάπτυξη κινητού ευρυζωνικού δικτύου 4G. Η Cosmote δεν ήταν ποτέ απούσα από τέτοιες διαδικασίες. Αν ο διαγωνισμός για το ψηφιακό μέρισμα προχωρήσει παρά τις εύλογες ενστάσεις, η Cosmote θα εκτιμήσει την κατάσταση και θα λάβει αποφάσεις βάσει της επενδυτικής στρατηγικής της και της οικονομικής πραγματικότητας.»