Είναι αλήθεια ότι σε δύσκολες εποχές τα οράματα παραγκωνίζονται και η καθημερινότητα δρα ισοπεδωτικά. Τι γίνεται όμως όταν μερικοί άνθρωποι επιμένουν ότι το όραμα μπορεί να γίνει πραγματικότητα, να αλληλεπιδράσει με την καθημερινότητα και να την αλλάξει προς το καλύτερο; Ο Maurizio De Dominicis Διευθύνων Σύμβουλος της Ericsson Hellas & Επικεφαλής, Ericsson ΝΑ Ευρώπης είναι ένας από τους λίγους ανθρώπους που είναι τόσο προσγειωμένοι ώστε όχι απλά να οραματίζονται, αλλά και να μιλάνε με νούμερα.
I–C: Βλέποντας τα πράγματα από τη δική σας οπτική, θεωρείτε ότι η έννοια της Εθνικής Ευρυζωνικής Στρατηγικής είναι απλά ένα πολιτικό όραμα/επιχείρημα, ή θα οδηγήσει ουσιαστικά σε ένα πραγματικό Εθνικό Ευρυζωνικό Δίκτυο;
Η στρατηγική σημασία της ευρυζωνικής υποδομής για την επίτευξη της οικονομικής ανάπτυξης στην εποχή της διαδικτυωμένης κοινωνίας, έχει αποδειχτεί από πολλές μελέτες. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία, για κάθε αύξηση 10% στη διείσδυση της ευρυζωνικότητας, το ΑΕΠ της χώρας αυξάνεται κατά 1,2% κατά μέσο όρο, ενώ για κάθε 1000 νέους broadband συνδρομητές, δημιουργούνται 80 νέες θέσεις εργασίας! Ακόμη και η ευρυζωνική ταχύτητα παίζει σημαντικό ρόλο, όπως πρόσφατα αποδείχθηκε από το Πανεπιστήμιο Chalmers, σε συνεργασία με τον Arthur D. Little και την Ericsson. Στην πρώτη μελέτη του είδους, αποδείχτηκε ότι κάθε διπλασιασμός των ευρυζωνικών ταχυτήτων σύνδεσης, έχει ως αποτέλεσμα έως και 0,3% αύξηση του ΑΕΠ!
Οι χώρες που έχουν συνειδητοποιήσει αυτό το απλό γεγονός αρκετά νωρίς και έχουν εντάξει την Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική στο κέντρο των σχεδιασμών τους για την ανάπτυξη, έχουν τις βέλτιστες πιθανότητες να είναι επιτυχημένες σε ένα ολοένα και πιο ανταγωνιστικό κόσμο, να δημιουργούν συνεχώς καινοτομία και αύξηση της παραγωγικότητας και τις αποδοτικότητας με ένα βιώσιμο τρόπο κι έτσι να επιτυγχάνουν την βελτίωση της ζωής των πολιτών τους.
Ως εκ τούτου, για να επανέλθω στην ερώτησή σας, για μένα είναι σαφές ότι η Ελλάδα πρέπει να πετύχει να πάει την Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική, ένα βήμα παραπέρα από το απλό, πολιτικό όραμα. Η Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική πρέπει να επικεντρωθεί στο πώς να φέρει μία συνεπή, υψηλής ταχύτητας, υψηλής ποιότητας και προσιτή ευρυζωνική εμπειρία, ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές στην Ελλάδα. Από την εμπειρία μας, αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την αξιοποίηση τόσο των ενσύρματων, όσο και των ασύρματων ευρυζωνικών τεχνολογιών επόμενης γενιάς. Αξιοποίηση που μπορεί να εγγυηθεί τις οικονομίες κλίμακας και θα επιβεβαιωθούν στο μέλλον, δηλαδή, την ανάπτυξη του σωστού συνδυασμού του LTE, του LTE Advanced και του FTTx.
H εν λόγω στρατηγική, θα πρέπει επίσης να επωφεληθεί αλλά και να αξιοποιήσει τις υφιστάμενες υποδομές και τα προηγούμενα έργα, τα οποία μπορούν να αξιοποιηθούν για το σκοπό αυτό (όπως π.χ. Η υποδομή MAN στις μεγάλες ελληνικές πόλεις ή πλήρης κάλυψη της κινητής τηλεφωνίας, κλπ.)
I–C: Θα συμμετείχε η Ericsson σε μία συμβουλευτική επιτροπή η οποία θα σχεδίαζε στην πράξη τα απαραίτητα βήματα για την υλοποίηση της Ψηφιακής Ατζέντας στην Ελλάδα;
Tόσο για την Ericsson, όσο και για μένα προσωπικά, θα ήταν τιμή και θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον να μας δοθεί η ευκαιρία να συμμετάσχουμε σε ένα τέτοιο γνωμοδοτικό συμβούλιο. Θα είμαστε σε θέση να μοιραζόμαστε συστηματικά την εμπειρία και την τεχνογνωσία μας και να στηρίξουμε την Ελλάδα σε μία επιτυχημένη πορεία προς την εφαρμογή της Ψηφιακής Ατζέντας 2020 της ΕΕ. Κι αυτό γιατί πραγματικά πιστεύουμε στην δύναμη των ΤΠΕ να μετατρέψουν προς το καλύτερο τον τρόπο που ζούμε, εργαζόμαστε, εκπαιδευόμαστε και ψυχαγωγούμαστε, σε όλες τις πτυχές της ζωής μας. Η Ευρυζωνικότητα, ειδικότερα, είναι το θεμέλιο, χωρίς το οποίο η Ελλάδα δεν θα είναι σε θέση να πετύχει αύξηση της αποτελεσματικότητας και παραγωγικότητας που είναι τόσο απαραίτητη αυτή τη χρονική στιγμή.
Επιτρέψτε μου να σας υπενθυμίσω επίσης, ότι έχουμε αποδείξει τις καλές μας προθέσεις και την προθυμία να υποστηρίξουμε την ανάπτυξη στην Ελλάδα, μέσω της ενεργής μας συμμετοχής σε διάφορες ομάδες εργασίας και πρωτοβουλίες κρατών, όπως το Φόρουμ της ψηφιακής Ελλάδας 2020, την ομάδα εργασίας για τις Πράσινες ΤΠΕ στο Υπουργείο Συγκοινωνιών, καθώς και μέσα από τις τοπικές κλαδικές ενώσεις, όπως το ΣΕΠΕ και ο ΣΕΒ. Επίσης, είναι δεδομένη η συμμετοχή μας, καταθέτοντας τις θέσεις μας είτε μέσω των απαντήσεων μας στις δημόσιες διαβουλεύσεις, είτε μέσω απευθείας συζητήσεων με τη δημόσια διοίκηση και τις αρχές, τον ρυθμιστή κλπ. Πιστεύουμε ακράδαντα στον δημόσιο διάλογο και στις ευκαιρίες που μπορούν να προκύψουν, μέσω της ομαδικής εργασίας μεταξύ δημοσίων και ιδιωτικών εταιρειών στη χώρα μας, οι οποίες μπορούν να ανταλλάσουν ιδέες και εμπειρίες.
I–C: Σύμφωνα με την άποψή σας, γιατί η διείσδυση του Broadband εξακολουθεί να είναι σε χαμηλό επίπεδο στην Ελλάδα;
Είναι γεγονός ότι όλοι οι ψηφιακοί δείκτες για την Ελλάδα (διείσδυση Broadband, χρήση διαδικτύου, ηλεκτρονικού εμπορίου κλπ) είναι σταθερά κάτω από το μέσο όρο της ΕΕ, με κάποιες σημαντικές διαφορές. Συνήθως, αυτό θεωρείται ως ένα μειονέκτημα, αλλά πιστεύω ακράδαντα ότι μπορεί να μετατραπεί σε ευκαιρία. Μία ευκαιρία να κάνουμε άλματα και να επιταχύνουμε την υιοθέτηση των νέων τεχνολογιών, ώστε να συμβάλλουμε στην ανάκαμψη της οικονομίας που θα οδηγήσει και πάλι στην ανάπτυξη.
Δεδομένου ότι το Ελληνικό κράτος αναδιαρθρώνεται αυτή τη στιγμή, διαμορφώνεται μία τεράστια ευκαιρία να έρθει η επανάσταση στη δημόσια διοίκηση, με την καθιέρωση ενός πραγματικού πλαισίου ολοκληρωμένης ηλεκτρονικής διακυβέρνησης. Φανταστείτε όλες οι συναλλαγές του κοινού με τους πολίτες, αλλά και οι εσωτερικές διαδικασίες των επιχειρήσεων εντός της δημόσιας διοίκησης, να ολοκληρώνονται με ηλεκτρονικά μέσα. Μπορείτε να φανταστείτε πόσο πολύ θα ενίσχυε κάτι τέτοιο την αποτελεσματικότητα, την αποδοτικότητα, τη διαφάνεια και την οικονομία σε δαπάνες, παράγοντες που θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε μείωση της προβληματικότητας της Ελληνικής οικονομίας; Μπορείτε να δείτε την ευκαιρία για την αύξηση της παραγωγικότητας και τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της χώρας;
Πρόσφατα άκουγα τον πρόεδρο της Εσθονίας, ο οποίος είπε ότι στη δεκαετία του ‘90, όταν αποφάσισαν να επικεντρωθούν στην ψηφιακή οικονομία, ένα από τα πρώτα πράγματα που έκανε ήταν να υιοθετήσει τις ηλεκτρονικές φορολογικές δηλώσεις. Με την υιοθέτηση αυτής της πρακτικής, αυξήθηκε δραματικά η συμμόρφωση των πολιτών, περισσότεροι άνθρωποι πλήρωναν φόρους, πράγμα που οδήγησε στα αυξημένα έσοδα του κράτους. Χωρίς να υπολογίζει κανείς τον χρόνο που εξοικονομήθηκε τόσο για τους πολίτες όσο και για τους δημόσιους υπαλλήλους, την τεράστια εξοικονόμηση πόρων από την μη χρήση τόνων χαρτιού και φυσικά, πόσο φιλική προς το περιβάλλον είναι η δράση αυτή (ελάχιστες μετακινήσεις για τους πολίτες, λιγότερο χαρτί).
Φυσικά, για να επιτευχθεί αυτό, πρέπει να έχουμε ένα σαφές όραμα και μία σαφή Εθνική Ψηφιακή στρατηγική, με τη συμφωνία των βασικών παραγόντων, των πολιτικών κομμάτων, των κοινοτήτων, την ίδια τη δημόσια διοίκηση, τους πολίτες, τις επιχειρήσεις, την κοινωνία ως σύνολο. Θα πρέπει να διασφαλίσουμε ότι αυτή η εθνική στρατηγική θα υλοποιηθεί πάραυτα, και το σχετικό νομοθετικό και ρυθμιστικό πλαίσιο θα διευκολύνει την υλοποίηση και θα παραμένει σταθερό καθ’ όλη την εφαρμογή.
I–C: Πολλές μελέτες έχουν αποδείξει ότι οι καταναλωτές είναι απρόθυμοι να δεχτούν μία αυξημένη τιμή για αυξημένη ταχύτητα πρόσβασης. Είναι αυτό εμπόδιο για περαιτέρω επενδύσεις;
Οι καταναλωτές γίνονται όλο και πιο καλά ενημερωμένοι και εκπαιδευμένοι όσον αφορά τις τιμές της αγοράς, τις διαθέσιμες προσφορές, κτλ, όχι μόνο στον τομέα των υπηρεσιών ευρυζωνικής επικοινωνίας, αλλά και σε όλους τους τομείς της ζωής τους. Ωστόσο, είναι αυτονόητο και θεμιτό, ότι ο καθένας από εμάς θα ήθελε να πάρει την καλύτερη εξυπηρέτηση με τη χαμηλότερη τιμή.
Φοβάμαι ότι κάτι τέτοιο, μπορεί να θεωρηθεί ως αποτυχία της αγοράς, καθώς σημαίνει βασικά ότι δεν έχουμε καταφέρει να αποδείξουμε στους χρήστες την αξία της υψηλότερης ταχύτητας στην πρόσβαση. Εννοώ ότι, για να δεχτεί κάποιος να πληρώσει κάτι παραπάνω αυτή τη δύσκολη περίοδο, θα πρέπει να έχει καταλάβει με σαφήνεια το όφελος που θα έχει. Για παράδειγμα: Θα Κερδίσουν χρόνο; Θα γίνει το έργο τους πιο αποτελεσματικό; Θα είναι πιο παραγωγικοί; Θα είναι σε θέση να αποκτήσουν πρόσβαση σε αγορές που δεν μπορούσαν πριν; Θα είναι σε θέση να καινοτομούν περισσότερο; Έτσι λοιπόν, η αύξηση της ταχύτητας μόνο για χάρη της ταχύτητας, δεν είναι μία ελκυστική πρόταση προώθησης για τους περισσότερους. Αν όμως, επικεντρωθούμε στα αντικειμενικά οφέλη για κάθε τμήμα της αγοράς, οφέλη που θα προκύψουν από μία τέτοια αύξηση στην ταχύτητα, τότε μπορούμε να βάλουμε μία τιμή στο όφελος που θα έχει κάθε τομέας της αγοράς από αυτή, άρα και έμμεσα, στην ίδια την αύξηση.
I–C: Συμμερίζεστε την άποψη ότι υπάρχει ένα κενό ενημέρωσης/εκπαίδευσης από την πλευρά των καταναλωτών; Υπάρχει το ενδεχόμενο οι καταναλωτές να μη γνωρίζουν σε ποιες πτυχές της ζωής και της δραστηριότητάς τους θα ήταν χρήσιμο να έχουν πρόσβαση σε δίκτυα υψηλής ταχύτητας δεδομένων;
Όπως σημείωσα προηγουμένως, μελέτες μας έχουν δείξει ότι οι καταναλωτές στην αγορά είναι πολύ καλά ενημερωμένοι σχετικά με τις διαθέσιμες υπηρεσίες και ξέρουν πολύ καλά. Αλλά πρέπει να τιμολογήσουμε το όφελος των χρηστών και όχι την τεχνολογική εξέλιξη που καθιστά πιθανό το όφελος. Κάτι τέτοιο απαιτεί μία διαφορετική νοοτροπία και ένα νέο τρόπο σκέψης, πολύ περισσότερο στοχευμένο στον πελάτη.
I–C: Ποιο, κατά τη γνώμη σας, είναι το ιδανικό μοντέλο για να προσφέρει ευρυζωνική πρόσβαση για τις λεγόμενες «λευκές περιοχές»;
Η εμπειρία που έχει αποκομίσει η Ericsson από χώρες σε όλο τον κόσμο, έχει δείξει ότι δεν υπάρχει «ένα μέγεθος για όλους», καθώς, κάθε χώρα έχει τα δικά της δεδομένα και της ιδιαιτερότητές της, τόσο γεωγραφικά, όσο και άλλης φύσεως που έχουν άμεσο αντίκτυπο στην στρατηγική που υιοθετείται για την αύξηση της ευρυζωνικής κάλυψης.
Σε κάθε περίπτωση, η Εθνική Ευρυζωνική Στρατηγική θα πρέπει να εστιάσει στο πώς θα εγκαταστήσει μία συνεπή, υψηλής ταχύτητας, υψηλής ποιότητας και προσιτή ευρυζωνική εμπειρία, ακόμα και στις πιο απομακρυσμένες περιοχές στην Ελλάδα. Από την εμπειρία μας, αυτό μπορεί να επιτευχθεί μόνο με την εκμετάλλευση και των ενσύρματων και των ασύρματων ευρυζωνικών τεχνολογιών επόμενης γενιάς που μπορούν να εγγυηθούν οικονομίες κλίμακας και θα μπορούν να θέσουν τις βάσεις για το μέλλον. Δηλαδή με την ανάπτυξη του κατάλληλου συνδυασμού XDSL, FTTx , LTE, και LTE Advanced. Πρέπει επίσης να αξιοποιηθούν οι υφιστάμενες υποδομές και προηγούμενα έργα που μπορούν να φανούν χρήσιμα για τον σκοπό αυτό (στην Ελλάδα, για παράδειγμα, μπορεί κάποιος να αξιοποιήσει την υποδομή MAN στα μεγάλα αστικά κέντρα, ή την συνολική κάλυψη της κινητής τηλεφωνίας).
Φυσικά, θα ήθελα επίσης να επισημάνω και να τονίσω τo επόμενης γενιάς Mobile Broadband, ως ένα εξαιρετικό εργαλείο για την διάθεση υψηλής ποιότητας, υψηλής ταχύτητας ευρυζωνικών συνδέσεων, με το πρόσθετο όφελος της κινητικότητας, τη στιγμή που η χώρα βρίσκεται σε μία κρίσιμη χρονική καμπή για τις επενδύσεις που απαιτούνται για την ανάπτυξη σταθερών ευρυζωνικών δικτύων επόμενης γενιάς. Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην περίπτωση της γεφύρωσης του ψηφιακού χάσματος και την παροχή ευρυζωνικών υπηρεσιών σε λευκές και γκρίζες ζώνες ή αραιοκατοικημένες περιοχές, ή/και ως ένα εξαιρετικό συμπλήρωμα των σταθερών δικτύων επόμενης γενιάς, ακόμα και σε αστικές περιοχές. Ειδικά σε περιόδους κρίσεων και για χώρες με την γεωγραφία της Ελλάδας, οι κινητές ευρυζωνικές συνδέσεις είναι απαραίτητες και πρέπει να είναι μέρος κάθε ολοκληρωμένης εθνικής στρατηγικής για την ευρυζωνικότητα.
I–C: Είναι δυνατόν η διείσδυση της ευρυζωνικότητας και η ενδεχόμενη αύξηση στη χρήση να διευκολυνθεί με ασύρματες συνδέσεις (δορυφορικές, 3G, κλπ); Η λύση βρίσκεται σε αυτές;
Η Ericsson πιστεύει (και η πρόσφατη Αναφορά για την Αγορά και την Κίνηση Δεδομένων το επιβεβαιώνουν) ότι η κινητή ευρυζωνικότητα θα είναι η επικρατέστερ