Παρά τη συνεχιζόμενη οικονομική αβεβαιότητα, τη χρονιά που πέρασε, οι πωλήσεις των tablets και των έξυπνων συσκευών έφτασαν και πάλι σε επίπεδα ρεκόρ διεθνώς. Το γεγονός αυτό αποδεικνύει ότι η ψηφιακή διανομή ψυχαγωγικού και ενημερωτικού περιεχομένου παρουσιάζει όλο και περισσότερες ευκαιρίες για έσοδα. Το ίδιο ισχύει και για τη διαφήμιση που απευθύνεται σε καταναλωτές που συνδέονται συνεχώς με το Internet μέσω κινητών τηλεφώνων και άλλων συσκευών.
Σύμφωνα με την πρόσφατη Παγκόσμια Ετήσια Επισκόπηση της PwC για τον Κλάδο της Ψυχαγωγίας & των ΜΜΕ 2012-2016, τα μέσα ενημέρωσης, οι διαφημιστικές εταιρείες και οι διαφημιζόμενοι μπορούν πλέον να εντοπίσουν τις ψηφιακές ευκαιρίες. Ο κλάδος πλησιάζει προς «το τέλος της αρχής της ψηφιακής εποχής», καθώς η εξοικείωση με τα ψηφιακά μέσα είναι πια συνηθισμένο φαινόμενο.
Όμως, παρόλο που οι στρατηγικές επιλογές είναι πιο ξεκάθαρες σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια, είναι πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν. Σήμερα η πρόκληση βρίσκεται στην εφαρμογή των ψηφιακών στρατηγικών.
Όμως, παρόλο που οι στρατηγικές επιλογές είναι πιο ξεκάθαρες σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια, είναι πολλά ακόμα που πρέπει να γίνουν. Σήμερα η πρόκληση βρίσκεται στην εφαρμογή των ψηφιακών στρατηγικών.
Η PwC πιστεύει ότι παρόλο που οι εταιρείες Ψυχαγωγίας & ΜΜΕ εστιάζουν ακόμη στην ψηφιακή μετάβαση, έχουν να αντιμετωπίσουν διαφορετικές προκλήσεις ανάλογα με τις συνθήκες που επικρατούν στην συγκεκριμένη αγορά ή στη γεωγραφική περιοχή όπου δραστηριοποιούνται.
Η μελέτη επισημαίνει ορισμένα κομβικά σημεία καθώς και τους διαφορετικούς ρυθμούς ανάπτυξης της αγοράς. Μερικά από τα βασικά συμπεράσματά της είναι τα εξής:
• Αύξηση της ψηφιακής διαφημιστικής δαπάνης: Το 2011, διεθνώς οι δαπάνες σε ψηφιακή διαφήμιση και καταναλωτικά μοντέλα αυξήθηκαν κατά 17,6%, ενώ η δαπάνες σε μη-ψηφιακά μέσα αυξήθηκαν 0,6%. Το ποσοστό των ψηφιακών μέσων (στο σύνολο της διαφημιστικής δαπάνης) θα αυξηθεί σε 37,5% το 2016, από 28% που ήταν το 2011. Οι δαπάνες σε ψηφιακά μέσα θα αντιπροσωπεύουν το 67% της συνολικής αύξησης των δαπανών το 2016.
• Computergames: Υπάρχουν μεγάλες διακυμάνσεις ως προς τη διείσδυση της ψηφιακής τεχνολογίας (ψηφιακής ωριμότητας) σε κάθε κλάδο της Ψυχαγωγίας & των ΜΜΕ. Για παράδειγμα, οι δαπάνες για την ψηφιακά ηχογραφημένη μουσική θα ξεπεράσουν παγκοσμίως τις δαπάνες για τη «φυσική διανομή» της μουσικής το 2015, φθάνοντας το 55% των συνολικών εσόδων το 2016. Το 2013, οι δαπάνες σε ιντερνετικά και ασύρματα βιντεοπαιχνίδια διεθνώς θα ξεπεράσουν τις κονσόλες και τα computergames.
Αντίθετα, η ψηφιακή μορφή των καταναλωτικών περιοδικών θα συγκεντρώνει μόνο το 10,4% των δαπανών μέχρι το 2016, σημειώνοντας αύξηση 3,1% από το 2011.
Αντίθετα, η ψηφιακή μορφή των καταναλωτικών περιοδικών θα συγκεντρώνει μόνο το 10,4% των δαπανών μέχρι το 2016, σημειώνοντας αύξηση 3,1% από το 2011.
• Μουσική: Η παγκόσμια δαπάνη στη μουσική αυξήθηκε 1,3% το 2011 –για πρώτη φορά εδώ και πολλά χρόνια- λόγω τόσο της ανάπτυξης των συναυλιών και των φεστιβάλ μουσικής όσο και της αργής πτώσης της ηχογραφημένης μουσικής. Η αύξηση της δαπάνης στην ψηφιακή μουσική σημαίνει ότι συνολικά, η παγκόσμια αγορά της ηχογραφημένης μουσικής, θα αρχίσει επιτέλους να αυξάνεται το 2013.
• Mobile Internet: Ο αριθμός των συνδρομητών που έχει πρόσβαση σε Mobile Internet –παράγοντας που αποτελεί κινητήρια δύναμη στις ψηφιακές δαπάνες- θα υπερδιπλασιαστεί μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, φθάνοντας τα 2,9 δισ. μέχρι το 2016. Και από αυτά, σχεδόν το ένα δισεκατομμύριο των συνδρομητών θα είναι από την Κίνα. Η Ινδία θα γίνει η ταχύτερη αναπτυσσόμενη αγορά για Mobile Internet στον κόσμο, καθώς οι συνδρομητές θα αυξάνονται με ετήσιο ρυθμό 50,8% μέχρι το 2016. Έως το 2016, τα παγκόσμια έσοδα των $24,5 δισ. από τη διαφήμιση στο MobileInternet θα αυξάνονται κατά 36,5% το χρόνο, για να φθάσουν σχεδόν το μέγεθος της διαφήμισης των μικρών αγγελιών στο Internet.
Ωστόσο, το 2016 το μερίδιο του λέοντος στην αγορά θα διατηρήσουν η έρευνα ($78,1 δισ.) και τα banner ($46,6 δισ.). Η διαφημιστική αγορά του MobileInternet στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 68,4% στα $6,2 δισ. το 2016, γεγονός που θα καταστήσει την Κίνα ως τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ που θα βρίσκονται στα $9,4.
Ωστόσο, το 2016 το μερίδιο του λέοντος στην αγορά θα διατηρήσουν η έρευνα ($78,1 δισ.) και τα banner ($46,6 δισ.). Η διαφημιστική αγορά του MobileInternet στην Κίνα θα αυξηθεί κατά 68,4% στα $6,2 δισ. το 2016, γεγονός που θα καταστήσει την Κίνα ως τη δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον κόσμο μετά τις ΗΠΑ που θα βρίσκονται στα $9,4.
• Εφημερίδες: Ο τομέας των εντύπων εφημερίδων παρουσιάζει διαφορετικές τάσεις ανάμεσα στις ώριμες και στις αναπτυσσόμενες οικονομίες. Θα εμφανίζει συνεχή μείωση σε ορισμένες περιοχές όπως οι ΗΠΑ όπου έως το 2016 θα μειώνεται κατά 1,4%. Όμως θα έχει μεγάλη ανάπτυξη σε χώρες όπου η ψηφιακή υποδομή είναι λιγότερο ώριμη, όπως η Αργεντινή (11,9% αύξηση σε ετήσια βάση το 2016), Ινδονησία (11,2%), και η Ινδία (9,6%).
• Τηλεόραση: Το 2011, η Γαλλία πέρασε την Αγγλία και τη Γερμανία, και έγινε, μετά τις ΗΠΑ, η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά σε συνδρομητική τηλεόραση παγκοσμίως, ωθούμενη από την αύξηση 76% σε IPTV. Στον τομέα των τηλεοπτικών διαφημίσεων, οι δαπάνες στη Ρωσία αυξήθηκαν κατά 20,2% το 2011. Μέχρι το 2016, η Ρωσία θα ξεπεράσει την Αγγλία, τη Γερμανία, την Ιταλία, και τη Γαλλία και θα γίνει η μεγαλύτερη αγορά τηλεοπτικών διαφημίσεων στην περιοχή της ΕΜΕΑ (Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική).
• Ταινίες: Στην παγκόσμια αγορά ψυχαγωγικών ταινιών, οι υπηρεσίες που θα δίνουν τη δυνατότητα παρακολούθησης ταινιών μέσω streaming θα αυξηθούν με μέσο ετήσιο ρυθμό 21%, θα ξεπεράσουν τις δαπάνες στη συνδρομητική τηλεόραση το 2012 και θα φθάσουν τα $11 δισ. το 2016.