Οι πωλήσεις των «έξυπνων συσκευών» (smartphones) το 2011 στη χώρα μας διπλασιάστηκαν, τάση η οποία συνεχίζεται και φέτος, ωστόσο, η αύξηση της διείσδυσης της κινητής ευρυζωνικότητας δεν θεωρείται ιδιαίτερα ικανοποιητική από τα περισσότερα στελέχη της αγοράς, γεγονός που αποδίδεται στην οικονομική κρίση. Οριακή είναι η αύξηση του κινητού internet μέσω 3G καρτών.
Αναλυτικότερα, βάσει στοιχείων που συνέλεξε το infocom.gr, από τις εταιρείες κινητής τηλεφωνίας και την Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων – ΕΕΤΤ, το 2011 ο βαθμός διείσδυσης της κινητής ευρυζωνικότητας, δηλαδή οι ενεργοί συνδρομητές που αξιοποίησαν υπηρεσίες δεδομένων 3G μέσω 3G κινητών και 3G internet καρτών, διαμορφώθηκε στο 32% έναντι 24,6% το 2010. Στην ανάλυσή του το ποσοστό αυτό ήταν 2,8% έναντι 2,6% το 2010 για τις 3G internet κάρτες και 29,2% έναντι 22% για τα 3G κινητά.
Σε επίπεδο απόλυτων αριθμών, (στοιχεία που παρείχε η ΕΕΤΤ στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για το Digital Agenda Scorecard) οι ενεργοί συνδρομητές που συνδέονται στο διαδίκτυο μέσω δικτύων κινητής τηλεφωνίας και 3G internet καρτών αρχές 2012 ήταν περίπου 417 χιλιάδες, έναντι 289 χιλ. το 2010. Το σύνολο των ενεργών συνδρομητών που έχουν χρησιμοποιήσει ευρυζωνικές υπηρεσίες μέσω κινητών δικτύων, με οποιοδήποτε τρόπο και συσκευή, για το 2011 ήταν περίπου 4,4 εκατ., ενώ για το 2010 περίπου 2,8 εκατ. Στα νούμερα αυτά εκτιμάται ότι περιλαμβάνονται και αρκετοί περιστασιακοί χρήστες.
Για φέτος προβλέπεται αύξηση, χωρίς πάντως συγκεκριμένη εκτίμηση, η οποία θα προέλθει και πάλι από τα 3G κινητά λόγω της αυξημένης διείσδυσης των smartphone, αλλά και του γεγονότος ότι και για τις συσκευές tablets οι οποίες αυξάνονται χρησιμοποιείται κάρτα SIM. Ειδικότερα για τα έξυπνα κινητά:
– – Το 2011 πουλήθηκαν στη χώρα μας περίπου 1,2 εκατ. smartphones αριθμός σχεδόν διπλάσιος από αυτόν του 2010. Στο σύνολο των συσκευών που πουλήθηκαν πέρσι το ποσοστό των smartphones ξεπέρασε το 30% και ήταν διπλάσιο σε σύγκριση με το 2010. Το ποσοστό πωλήσεων smartphones στο σύνολο της αγοράς το πρώτο τρίμηνο του 2012 είναι 43% έναντι 26% πέρσι το ίδιο διάστημα.
– – Οι καταναλωτές δείχνουν προτίμηση είτε στα πολύ οικονομικά smartphones (υπάρχουν συσκευές που κοστίζουν λιγότερο από 100 ευρώ) είτε στις κορυφαίες συσκευές, όπως το iPhone. Το iPhone είχε τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην Ελλάδα το 2011.
– – Το Android είναι το κυρίαρχο λογισμικό στην αγορά καθώς καλύπτει το 70% σχεδόν των smartphones που πουλήθηκαν πέρσι ενώ αντίστοιχα το 2010 το ποσοστό του ήταν μόλις στο 28%. Τη μεγαλύτερη μείωση υπέστη το λογισμικό Symbian της Νokia που συρρικνώθηκε στο 14% από περίπου 35%.
Ακόμη, αναφορικά με την κινητή ευρυζωνικότητα, ο ρυθμός αύξησης του όγκου δεδομένων που μεταφέρθηκαν μέσω κινητών (ή μέσω υπολογιστή με κάρτα) το 2011 σε σχέση με το 2009 ήταν σε ποσοστό πάνω από 100%. Το 2012 η τάση είναι αυξητική με ορισμένα στελέχη να κάνουν λόγο για αύξηση της τάξεως του 100%.
Το 2010 ο ρυθμός ανάπτυξης εσόδων του mobile internet κινήθηκε μεταξύ 15% και 20% σε σχέση με το 2009. Λίγο χαμηλότερη ήταν η ανάπτυξη το 2011. Το 2011 το ποσοστό των εσόδων από την κινητή ευρυζωνικότητα επί των συνολικών εσόδων από τις υπηρεσίες (service revenues) στην κινητή ήταν λιγότερο από 10%. Η εκτίμηση είναι ότι το 2012 θα αυξηθεί, χωρίς να δίδεται από τις εταιρείες σχετική πρόβλεψη.