Κάτω από το βάρος της ύφεσης, ίσως πλανάται το ερώτημα για το κατά πόσο το iPhone –ως μία από τις ακριβότερες συσκευές της αγοράς- διατηρεί ακόμα τη δυναμική του. Μέχρι και την κυκλοφορία του iPhone 4, δεν υπήρχε καμία αμφιβολία, ότι η Apple διατηρούσε την πρωτοκαθεδρία στην καινοτομία και δεν είχε πρακτικά αντίπαλο από τον ανταγωνισμό.
Όμως μετά τη διάψευση των ελπίδων, όσων περίμεναν το επόμενο ρηξικέλευθο βήμα με την κυκλοφορία του iPhone 5, ο ενθουσιασμός φαίνεται να αποκλιμακώθηκε απότομα και μετασχηματίστηκε σε απογοήτευση μετά τη διαπίστωση ότι πρακτικά η Apple δεν έκανε πλουσιότερη την ψηφιακή κοινότητα, αλλά απλά ανακάλυψε το Cloud το οποίο ο ανταγωνισμός το θεωρούσε δεδομένο εδώ και δύο τουλάχιστον χρόνια.
Παρόλα αυτά όμως η τάση και η δυναμική υπέρ του iPhone είναι αρκετά ισχυρή και στις δύο Αγγλοσαξωνικές πλευρές του Ατλαντικού έτσι η αγορά των Ηνωμένων Πολιτειών και της Μεγάλης Βρετανίας τίμησε τη συσκευή με ατελείωτες ουρές έξω από τα Apple stores.
Φυσικά, το iPhone 4S πούλησε 4 εκατομμύρια συσκευές παγκοσμίως, μέσα στο πρώτο τριήμερο της διάθεσής του, αριθμός πολύ μεγαλύτερος από τις αντίστοιχες πωλήσεις του Samsung Galaxy S II, της συσκευής που είναι το ισχυρότερο χαρτί του Android (τουλάχιστον μέχρι το Galaxy Nexus).
To γενικό συμπέρασμα που προκύπτει από τα στοιχεία που γνωστοποιήθηκαν από την Kantar Worldpanel, φαίνεται πως, ενώ οι αγορές των ΗΠΑ και της Μεγάλης Βρετανίας ανταποκρίθηκαν άμεσα και θετικά στο λανσάρισμα του iPhone 4S, κάποιες άλλες χώρες –τολμούμε να πούμε πιο συνειδητοποιημένες καταναλωτικά- δεν μοιράστηκαν τον ενθουσιασμό των Αμερικάνων και των Άγγλων.
Πιο συγκεκριμένα, η Kantar Worldpanel δημοσίευσε στοιχεία για τα μερίδια αγοράς των κατασκευαστών smartphones και αναφέρει τα εξής ενδιαφέροντα. Το μερίδιο αγοράς της Apple στις ΗΠΑ για τους μήνες Σεπτέμβριο έως Νοέμβριο, εκτοξεύτηκε από το 25% που ήταν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρυσι, στο 36% φέτος. Ενώ στη Μεγάλη Βρετανία, το ποσοστό του μεριδίου αγοράς της Apple αυξήθηκε από 21% στο 31%.
Δε συνέβη όμως το ίδιο σε πιο παραδοσιακές αγορές, όπως η Γαλλία και η Γερμανία. Τα μερίδια αγοράς της Apple στη Γερμανία για το ίδιο χρονικό διάστημα σημείωσαν πτώση από 27% στο 22%, ενώ στη Γαλλία, το μερίδιο αγοράς της εταιρίας έπεσε, από το 29% στο 20%.
Οι ερμηνείες για αυτή τη διαφορά είναι αρκετές, αλλά η αλήθεια τείνει προς ένα συνδυασμό τριών κυρίων παραγόντων, όπως επισημαίνονται και από το Reuters.
Ένα είναι ότι το iPhone 4S δεν είχε κάποια σημαντική διαφορά στο hardware που να δικαιολογήσει το κόστος του. Δεύτερον, το κόστος αυτό, εν μέσω οικονομικής κρίσης, παράγει όλο και περισσότερους απρόθυμους καταναλωτές. Τρίτον. Ο ανταγωνισμός προσφέρει χαμηλότερες τιμές, σε συνδυασμό με ισάξιες -αν όχι περισσότερες- καινοτομίες. Αυτός άλλωστε είναι και ο λόγος που η Apple έχει εντείνει τον δικαστικό της αγώνα στο στίβο των πατεντών.
Ένας τελευταίος παράγοντας είναι ψυχολογικός, και έχει να κάνει με το γεγονός ότι η Apple έχει ταυτιστεί στη συνείδηση των Ευρωπαίων, ως το απόσταγμα του Αμερικάνικου Τρόπου Ζωής, κάτι που δεν βρίσκει μια αρκετά μεγάλη μερίδα Ευρωπαίων πρόθυμους να τον ακολουθήσουν. Το γεγονός βέβαια ότι το Android είναι προϊόν μια επίσης αμιγούς αμερικάνικης εταιρίας είναι κάτι που δεν έχει περάσει πλήρως.