Σημαντικά ενισχυμένη τόσο σε αριθμό, όσο κυρίως σε ευρύτητα τομέων και ποιότητα προσφερόμενων προϊόντων ή υπηρεσιών ήταν φέτος η ελληνική παρουσία στο Mobile World Congress της Βαρκελώνης. Συνολικά, 12 ελληνικές ή ελληνικών συμφερόντων επιχειρήσεις, περισσότερες από κάθε άλλη φορά στο παρελθόν, εμφανίστηκαν με δικό τους περίπτερο στη μεγαλύτερη ετήσια εκδήλωση γύρω από την κινητή τηλεφωνία και τις (συνεχώς διευρυνόμενες) εφαρμογές της στον κόσμο, ενώ πολύ περισσότεροι ήταν οι Έλληνες επισκέπτες του MWC, οι οποίοι ήλθαν είτε για ενημέρωση είτε (πιθανότατα οι περισσότεροι) για δικτύωση και αναζήτηση επιχειρηματικών ευκαιριών…
Οι αριθμοί αυτοί στοιχειοθετούν μεν την πρώτη σημαντική διαφορά από την πάλαι ποτέ εποχή των Καννών, όμως, μια άλλη -ακόμα σημαντικότερη- θα πρέπει να αναζητηθεί στην ωρίμανση των ίδιων των εταιριών και στην ευρύτητα των τομέων στους οποίους δραστηριοποιούνται. Μάλιστα, οι αρκετές ελληνικές επιχειρήσεις που εστιάζουν στο Internet Marketing τείνουν να δημιουργήσουν «εθνική σχολή» με τις υψηλές επιδόσεις τους, αποτελώντας θετικές «νησίδες» στο γενικότερο αρνητικό κλίμα που καλλιεργήθηκε -για τους γνωστούς λόγους- εις βάρος της χώρας μας, τους τελευταίους μήνες…
Δικαιολογημένα υπερήφανες…
Οι ελληνικές εταιρίες κατάφεραν πολλά, τα τελευταία χρόνια, κι έχουν κάθε λόγο να υπερηφανεύονται γι’ αυτό, όπως διαπιστώσαμε στις συζητήσεις που είχαμε με στελέχη τους, επισκεπτόμενοι όλα τα περίπτερα. Ο διευθύνων σύμβουλος της Intracom Telecom, Αλέξανδρος Μάνος, δήλωσε χαρακτηριστικά –ξεναγώντας μας- πως όλα τα προϊόντα τους, που συνθέτουν «ένα από τα πιο ολοκληρωμένα portfolio ασυρμάτων λύσεων στην παγκόσμια αγορά», έχουν αναπτυχθεί από Έλληνες: η δύναμη κρούσης της εταιρίας στο τμήμα R&D ξεπερνάει τους 350 μηχανικούς, οι οποίοι ανταγωνίζονται με επιτυχία μεγάλους ξένους οίκους, που διαθέτουν χιλιάδες μηχανικούς και υψηλότατα κονδύλια για Έρευνα & Ανάπτυξη.
Στο ίδιο μήκος κύματος και ο Μενέλαος Σκουλούδης, γενικός εμπορικός διευθυντής της Velti, εταιρίας που συμμετείχε φέτος για έκτη συνεχή χρονιά στο MWC. Περιγράφοντας την πληθώρα των προϊόντων τα οποία προσφέρει πλέον στους πελάτες της (εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, αλλά και διαφημιστικές, τηλεοπτικές, τραπεζικές και γενικά οποιαδήποτε εταιρία χρησιμοποιεί το κινητό για να προσεγγίσει καλύτερα τους πελάτες της), τόνισε ότι οι άνθρωποι της Velti είναι υπερήφανοι για το πολύ «ζωντανό» φέτος περίπτερό τους στο WMC («μας βοήθησε ο καιρός, ήλθαν πολλοί και υπήρχε ενδιαφέρον») αλλά και για το ότι βρίσκονται στην αιχμή της τεχνολογίας, που «ξεπέρασε την κοινότητα του κινητού – απευθύνεται και στους καταναλωτές, όλους εκείνους που θέλουν να μάθουν πώς το κινητό μπορεί να αλλάξει τον τρόπο επικοινωνίας τους με τους πελάτες»
Βετεράνοι, με τέσσερις παρουσίες ως τώρα στο WMC, είναι και οι άνθρωποι της Internet Q, που φέτος –εκτός του παραδοσιακού mobile marketing, στο οποίο δραστηριοποιούνται από πολλά χρόνια και συνεχίζουν με καμπάνιες για operators, εταιρίες κινητής, media και brands, τα οποία απευθύνονται μ’ αυτό τον τρόπο στους συνδρομητές των εταιριών κινητής, τομέας- προωθούν τη social music πλατφόρμα Akazoo. Τα φετινά αποτελέσματα, όπως μας δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας, Κωνσταντίνος Κορλέτης, είναι καλύτερα από κάθε άλλη φορά: η κίνηση ήταν τριπλάσια της περσινής, με πολλούς επισκέπτες – όλους υψηλόβαθμα στελέχη μεγάλων εταιριών- να δείχνουν μεγάλο ενδιαφέρον. «Η εικόνα της εταιρίας είναι πλέον βελτιωμένη στο πλαίσιο του οικοσυστήματος της κινητής τηλεφωνίας, καθώς είναι εισηγμένη στο ΑΙΜ του Λονδίνου, η κεφαλαιοποίησή της φτάνει τα 70 εκατ. € και μας εμπιστεύονται μεγάλοι θεσμικοί επενδυτές απ’ όλο τον κόσμο, γεγονός που βοηθάει στην ανάπτυξη και τις συνέργειές μας», πρόσθεσε χαρακτηριστικά.
Πολύχρονη είναι η παρουσία και της Globo στο MWC, όπως δήλωσε ο Product Manager της Globo Mobile, Νίκος Γαβαλάς, τονίζοντας ότι φέτος υπήρξε σημαντική κινητικότητα γύρω από τον Go Enterprise Server, με πολλούς πελάτες και συνεργάτες να ενδιαφέρονται για νέες δραστηριότητες. Στη γνωστή πλατφόρμα, η οποία απευθύνεται κυρίως σε επιχειρήσεις οι οποίες θέλουν να αξιοποιήσουν τα πλεονεκτήματα της φορητότητας, προστέθηκε πλέον «παράρτημα» που αφορά στους καταναλωτές, επιχειρήσεις, τράπεζες, ασφαλιστικές, κλπ. οι οποίοι θέλουν να επιτύχουν τον ίδιο στόχο.
Τρίτη συνεχόμενη παρουσία και για την Upstream, που θεωρεί –σύμφωνα με τον εκπρόσωπό της, Μάρκελλο Διορίνο πως βρισκόμαστε σε μια κρίσιμη καμπή, λόγω της υπερπληθώρας πληροφόρησης την οποία δέχονται οι καταναλωτές και συχνά έχει αρνητικά αποτελέσματα για την αποτελεσματικότητα μιας καμπάνιας. Αυτή την τάση προσπαθεί να αντιμετωπίσει με τη Marketing Communication Suite, τη λύση της στο Digital Marketing, η οποία απευθύνεται σε όποια εταιρία θέλει να αξιοποιήσει αυτό το μέσο για να βελτιώσει στο μέγιστο δυνατό βαθμό την επικοινωνία της – μ’ άλλα λόγια, σε κάθε εταιρία, ανεξαρτήτως τομέα… Η πρωτοτυπία της είναι η εξασφάλιση optimization για κάθε μήνυμα που φεύγει, ώστε να μη χάνεται μέσα στο «θόρυβο», να πιάνει τόπο και, τελικά, να φέρνει καλύτερα αποτελέσματα.
Στον αντίποδα, μια άλλη ελληνική εταιρία –που, μάλιστα, κέρδισε πέρυσι πρώτο βραβείο καινοτομίας, με τα προϊόντα και τις επιδόσεις της- είχε σημαντική παρουσία στο MWC, παρουσιάζοντας ολοκληρωμένα συστήματα αντικεραυνικής προστασίας ειδικά για πύργους κεραιών κινητής τηλεφωνίας, οι οποίοι πολύ συχνά είναι εκτεθειμένοι στα στοιχεία της φύσης. Για λογαριασμό της Raycap (ελληνικής μεν, που όμως απασχολεί πολλούς ξένους μηχανικούς, στις εγκαταστάσεις της στην Αθήνα, τη Δράμα και το εξωτερικό, όπου επίσης διατηρεί εργοστάσια) μίλησε ο Γερμανός μηχανικός Ζίγκφριντ Γκόλντενστάιν, περιγράφοντας τον τρόπο λειτουργίας των συστημάτων της, τα οποία εξασφαλίζουν απρόσκοπτη διαχείριση των ακραίων καιρικών φαινομένων.
Το παρών, για τρίτη χρονιά, στη Βαρκελώνη έδωσαν οι Θεσσαλονικείς της AMD Telecom, η οποία δραστηριοποιείται στο χώρο της διακίνησης SMS, όντας ένας από τους λίγους δεκάδες μεγάλους διεθνείς παρόχους στο χώρο, πιστοποιημένους από το GSMA. Όπως μας δήλωσε η Marketing manager της εταιρίας, Ντόρα Αγγελοπούλου, συνεργάζεται με 1200 δίκτυα κινητής τηλεφωνίας (έχοντας σημειώσει σημαντική αύξηση από τα 850, πέρυσι!) σε 230 χώρες πλέον, και υποστηρίζει πλήρως τη φορητότητα με δική της βάση δεδομένων. Διεκδικεί δε, συνεχώς νέες συμφωνίες και αποκλειστικότητες, με τελευταία εκείνη της αναπτυσσόμενης αγοράς του Τουρκμενιστάν.
Ακόμα πιο παλιά είναι η Innova, που μετράει τέσσερις παρουσίες ως τώρα στο MWC. Μέλος του ομίλου CRI, με έδρα το Λουξεμβούργο, όπως μας δήλωσε η διευθύντρια πωλήσεων Νάντια Στράτου, η παρουσία της εστιάζει στην πλατφόρμα Flexy, η οποία προσφέρει νέες αναβαθμισμένες λύσεις για Internet Marketing σε κάθε εταιρία ή οργανισμό που επιθυμεί να οργανώσει αντίστοιχες καμπάνιες. Η ΑΜD, δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, τα Βαλκάνια, τη Δυτική Ευρώπη και την Κύπρο.
Στην περιήγησή μας στα ελληνικά περίπτερα, είχαμε τη χαρά να συναντήσουμε και εκπροσώπους εταιριών που έκαναν φέτος την πρώτη τους εμφάνισή τους στο MWC, θεωρώντας ώριμη τη στιγμή για να εκδηλώσουν την εξωστρέφειά τους.
Όπως για παράδειγμα, η InAccess, η οποία παρουσίασε ολοκληρωμένα συστήματα ελέγχου σταθμών βάσης (η εταιρία διαθέτει και ανάλογα συστήματα για τον εξ αποστάσεως έλεγχο φωτοβολταϊκών πάρκων, με πολλές εγκαταστάσεις στην Ελλάδα και όχι μόνο). Η δυνατότητα εξ αποστάσεως διαχείρισης των -συνήθως απομονωμένων- εγκαταστάσεων που προσφέρει, μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα σημαντική εξοικονόμηση εξόδων για τους συνεργάτες της operators, ενώ η πρωτότυπη πλατφόρμα την οποία έχουν αναπτύξει οι επιστήμονες της εταιρίας δίνει -όπως μας δήλωσε ο product manager Γιάννης Γραμματικάκης– πλήρη και σε πραγματικό χρόνο εικόνα τόσο για τις επιδόσεις, όσο και για την ασφάλεια του συστήματος.
Μια άλλη, πολλά υποσχόμενη παρουσία ήταν αυτή της metis, εταιρίας συμβούλων στις νέες τεχνολογίες και την καινοτομία, με γραφεία αντιπροσώπευσης στη Λιθουανία, το Βέλγιο, την Κύπρο και την Ισπανία, αλλά και με συνεργασία στο ΜΙΤ, στη Βοστώνη. Οι τρεις τομείς στους οποίους δραστηριοποιείται -όπως μας δήλωσε το ανώτερο στέλεχός της, Δημήτρης Χαραλαμπάκης– είναι οι χρηματο-οικονομικές υπηρεσίες μέσω κινητών τηλεφώνων, η ιχνηλασιμότητα προϊόντων και (στο πλαίσιο της συνεργασίας με το ΜΙΤ), η πληροφόρηση, μέσω smartphone, οδηγών αυτοκινήτων για πιο οικολογικές και οικονομικές διαδρομές στην πόλη.
Η AdaptIT εξυπηρετεί από το 2005 τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας σε θέματα βελτιστοποίησης δικτύου και είναι αποκλειστική αντιπρόσωπος των προϊόντων της Helios στην ευρύτερη περιοχή ΕΜΕΑ. Όπως μας δήλωσε ο εκπρόσωπός της κ.Κωνσταντίνος Γαλατιανός, η εταιρία έχει ήδη «βγει» στο εξωτερικό, προσφέροντας τις υπηρεσίες της στις θυγατρικές της Cosmote, σε διάφορες χώρες, και προσδοκά ακόμα μεγαλύτερη επέκταση με την παρουσία της στη Βαρκελώνη.
Πρωτιά και για τη Cytech, η οποία αξιοποιεί την τεχνολογία NFC, θέτοντάς την για πρώτη φορά –σε συνδυασμό με το κατεστημένο των GSM και SMS- στην υπηρεσία όσων θέλουν να πραγματοποιήσουν πρωτότυπες καμπάνιες, στην αιχμή της τεχνολογίας. Ο μηχανικός λογισμικού, Γιώργος Σασλής, μας έδειξε πώς μπορεί κάποιος να πάρει μέρος σε έξυπνες και στοχευμένες προωθητικές ενέργειες και μας αποκάλυψε πως η εταιρία του εξάγει ήδη την τεχνογνωσία της σε πολλές χώρες, όπως η Ταϋλάνδη, η Κολομβία, η Γουατεμάλα, το Μεξικό, η Βραζιλία, αλλά και η Σαουδική Αραβία, η Κένυα κλπ.
Τέλος, κάποιοι άλλοι μπορεί να μην είχαν περίπτερο στο φετινό μεγάλο γεγονός της Βαρκελώνης, όμως, είχαν παρουσία και μάλιστα καταλυτική συμμετοχή σ’ αυτό!
Όπως μας δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της Hotech, Δημήτρης Γαλερίδης, «ελληνικό προϊόν» που προήλθε από τους μηχανικούς της εταιρίας του, ήταν το σύστημα αναγνώρισης των 60.000 και πλέον επισκεπτών, διοικητικών στελεχών και κάθε άλλου εμπλεκόμενου στο MWC, με χρήση τεχνολογίας NFC.
Παραμένει όνειρο το Ελληνικό περίπτερο
Οι ελληνικές εταιρίες που συμμετείχαν τα τελευταία χρόνια στο WMC έχουν όντως πετύχει πολλά και γι’ αυτό δεν υπάρχει καμιά αμφιβολία. Όμως, εξ ίσου βέβαιο είναι ότι μπορούν να πετύχουν ακόμα περισσότερα, τα επόμενα χρόνια, τόσο μεμονωμένα, όσο πολύ περισσότερο στο πλαίσιο συνεργιών, σε εθνικό επίπεδο.
Η μεταφορά της έκθεσης από τον επόμενο χρόνο σε νέους, πολύ μεγαλύτερους χώρους, προκειμένου να ικανοποιηθεί το χρόνιο αίτημα πολλών εκθετών για μεγαλύτερα περίπτερα (το οποίο, ως τώρα, παρέμενε ανικανοποίητο λόγω των περιορισμένων χώρων στη FIRA, όπως μας εξήγησε ο διευθυντής marketing του GSMA, Μαρκ Σμιθ, θα μπορούσε να αποδειχτεί χρυσή ευκαιρία και για εμάς.
Η νέα FIRA, που απέχει λίγα μόλις χιλιόμετρα από τη σημερινή και διαθέτει τέσσερις φορές περισσότερους χώρους, θα αναλάβει να φιλοξενήσει από τον επόμενο χρόνο το MWC, όσο η Βαρκελώνη παραμένει η ευρωπαϊκή, αν όχι η παγκόσμια πρωτεύουσα της κινητής τηλεφωνίας. Ίσως είναι, λοιπόν, καιρός πια να αποκτήσει και η Ελλάδα το δικό της εθνικό περίπτερο, ώστε να φιλοξενήσει μια νέα γενιά, μικρότερων σε μέγεθος αλλά εξ ίσου καινοτομικών σε προϊόντα και υπηρεσίες εταιριών, οι οποίες να δώσουν δείγματα εξωστρέφειας και να προσπαθήσουν να εξάγουν την τεχνογνωσία τους στη διεθνή αγορά, για το καλό και των ίδιων, αλλά και της εθνικής οικονομίας.
Αξίζει να ευχαριστήσουμε τους Έλληνες εκπροσώπους εταιριών, που μας ξενάγησαν και μας φιλοξένησαν στα events και τις παρουσιάσεις που διοργανώθηκαν, δίνοντας τον καλύτερό τους εαυτό.